Загальні

ЕКСПЕРТНА ДУМКА: Наглядати – не значить спостерігати ВАЖЛИВО!

Верховна Рада України 8 вересня 2004 року своїм Законом №1985-IV ратифікувала Конвенцію Міжнародної організації праці №81 про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, яка із часу її ухвалення у 1947 році, є базовим нормативно-правовим актом, що регулює нагляд у сфері охорони праці та промислової безпеки у більшості країн світу. На жаль, в Україні, починаючи із 2011 року, було прийнято цілу низку нормативно-правових актів, які майже повністю перекреслили основні положення цієї Конвенції. Як результат, Державна служба з питань праці –  орган, який має забезпечувати державну політику у сфері охорони праці та промислової безпеки – майже повністю втратив функції нагляду й усі ефективні важелі впливу на ситуацію. Така собі величезна, але сліпа й зовсім беззуба собака.

фотоg mc.kiev.ua


 

Особливо непривабливою є ця ситуація у Донецькій та Луганській областях, традиційно найскладніших у питаннях промислової безпеки у вугільній промисловості. Погіршив стан справ Закон №1669-VII  «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р., яким введено мораторій на проведення планових перевірок підприємств до моменту закінчення АТО, та майже повне знекровлення служби. Зараз штат головних державних інспекторів на вугільних шахтах скоротився до критичної межі. Із передбачених 68 спеціалістів фактично працює 15, тобто штат заповнений лише на 22%. До того ж більшість не мають необхідного досвід, бо на зарплатню у 3,5 тисячі гривень неможливо знайти досвідченого гірничого інженера, який 15 разів на місяць спускатиметься у шахту.

В умовах майже повної відсутності державного нагляду і тотального дефіциту коштів на охорону праці на вугільних підприємствах Донецької області намітилася тенденція до стрімкого зростання виробничого травматизму. Приміром, за 8 місяців 2016 року тут на виробництві сталося 258 нещасних випадків, або на 20 більше, ніж за аналогічний період 2015-го. За цей же період допущено 41 нещасний випадок із важкими наслідками. Це на 16 випадків, або на 39% більше, ніж за аналогічний період 2015-го. Зросла торік до 10 й кількість нещасних випадків зі смертельними наслідками. Їх було на 4 випадки, або на 40% більше, ніж у 2015-му. Трапилося на вугледобувних підприємствах і дві аварії.

25 серпня 2016 року о 19.30 стався вибух метано-повітряної суміші у 7-й південній «біс» лаві бл.10 ПАТ «Шахтоуправління «Покровське». У цей час в шахті перебувало 255 гірників, а на аварійній дільниці – 33. Шість із них у результаті пожежі, що там розпочалася, отримали опіки різних ступенів тяжкості. Гірничорятівники одразу приступили до ліквідації аварії. Дільницю, де стався вибух, та суміжну з нею – виїмкову – ізольовали вибухотривкими перетинками. Згідно із чинним законодавством у відповідності до наказу ГУ Держпраці у Донецькій області №945 від 31.08.2016 р., розпочалася позапланова перевірка підприємства. 9 вересня 2016 р. у 1-й південній «біс» лаві центральної панелі блоку №8 було виявлено низку грубих порушень пило-газового режиму, робіт із дегазації, експлуатації обладнання, паспорту кріплення. Актом перевірки №06.4-2/56 від 09.09.2016 р. керівникові підприємства було запропоновано заборонити виймання вугілля у цій лаві до повного усунення виявлених порушень. ГУ Держпраці у Донецькій області також направило до адміністративного суду матеріали про заборону видобутку вугілля у 1-й південній «біс» лаві центральної панелі блоку №8. А 24 вересня 2016-го у цій лаві стався вибух метано-повітряної суміші. Довелося 10-му воєнізованому гірничо-рятувальному загону гасити пожежу та охолоджувати гірничу виробку – вентиляційний штрек 1-ї південної «біс» лави центральної панелі блоку.

От і виникає запитання, який резон у такій наглядовій діяльності, коли неможливо запобігти аварії й уникнути загрози життю людей? Та й хіба державна політика у сфері охорони праці – це лише превентивні заходи і статистична звітність? Запитання – не риторичні, а відповіді на них – очевидні. Потрібно негайно і серйозно братися за виконання, ратифікованої Україною, Конвенції МОП №81 про інспекцію праці у промисловості для того, щоб вивести Держпрацю з-під дії мораторіїв. Це – стане початком відродження справжнього державного нагляду у сфері охорони праці та промислової безпеки.

Необхідно також реанімувати законодавчу базу, яка дозволяла працівникам державного гірничотехнічного нагляду негайно впливати на кричущі порушення пило-газового режиму, електровибухобезпеки, застосування вибухових матеріалів, заходів із попередження газодинамічних явищ та боротьбі із раптовими викидами вугілля, породи й газу.

Для підприємств, які систематично порушують нормативні акти із охорони праці та техніки безпеки, варто передбачити санкції у вигляді штрафів. І вони мають накладатися на підприємства, а не на посадових осіб та працівників. Це стимулюватиме власникі підприємств до поліпшення системи охорони праці й дозволить знизити рівень травматизму та аварійних ситуацій і підвищить авторитет державних контролюючих органів у цій сфері.

Давно назріло й питання забезпечення інспекторського складу гідною зарплатою. Бо у будь-якій справі все вирішують кадри.

Без розв’язання усіх цих непростих завдань ми залишатимемося лише спостерігачами та фіксаторами сумної статистики зростання виробничого травматизму і профзахворювань.

Олег ЛІЩЕНКО,

перший заступник голови  ППО НПГУ

Головного управління Держпраці у Донецькій області

Прокоментувати:

Переконайтеся, що ви вводите інформацію, де це зазначено (*) . HTML-код не допускається.

Контакти

>
вул. Велика Василькiвська, 65,офiс 36 info@kvpu.org.ua м. Київ Київська область 03150 Україна +38044 287 33 38 +38044 28772 83